Jakým směrem se ubírá trh s automobily
Ve svých třiatřiceti letech je nejmladším ředitelem v dealerské síti Škoda v celé republice. Tomáš Dostál už více než rok šéfuje divizi Autocentrum společnosti MATRIX v Lipovce. „Když se budeme bavit o elektromobilitě, pravidelně pořádáme dny testovacích jízd elektrovozy, kde si je i široká veřejnost může vyzkoušet. Musím konstatovat, že je o to obrovský zájem,“ řekl Dostál.

Jaké to je prodávat vozy Škoda za zády s obrovským komplexem závodu Škoda Auto v Kvasinách?
Je to určitě velká výzva a poskytuje nám to určité nevýhody, třeba na trhu práce. Škoda Auto v našem regionu diktuje podmínky, které se dávají zaměstnancům, minimálně v oblasti automobilového průmyslu. Zároveň nám to poskytuje poměrně silnou a stabilní klientskou základnu v prodeji nebo servisu. Naše Autocentrum je jedno ze tří zákaznických center Škoda Auto. To znamená, že zajišťujeme obsluhu pro jejich zaměstnance, kteří si objednávají vozidla přes nás, dále roční pronájmy nebo prodej do svého vlastnictví. Zároveň jim poskytujeme prodej náhradních dílů i příslušenství a samozřejmě servisní služby jako takové.

Má to nějaké konkrétní výhody pro vaše zákazníky, že by třeba díky automobilce měli rychleji dostupné náhradní díly, nebo naopak by se zkrátila čekací doba na nové automobily?
Určitě ne. Všichni zákazníci Škoda Auto mají stejné podmínky včetně jejich zaměstnanců.

Jakým způsobem se trh s automobily vyvíjí? Hodně se mluví o tom, že zdražují ojetiny i nové vozy. Co konkrétně se vlastně teď na trhu s vozy děje?
Hodně se v poslední době mluvilo o ojetých vozech, které za poslední dva roky zdražily naprosto extrémně. Bylo to dané velkou poptávkou po těchto vozech. Řekl bych, že v současné době je poptávka nižší, ale není nízká. Podle mého názoru se vracíme někam, kde jsme byli, do nějakého udržitelného normálu. V podstatě s tím počítáme i pro příští měsíce a předpokládáme, že se tato situace nezmění. Tomuto vývoji jsme přizpůsobili naše skladové zásoby či marketingové aktivity.

Když se podíváme na portfolio vozů Škoda, vidíme tady Fabii, Kamiq, Scalu a novou generaci Octavie. Vidíte, že před pěti či deseti lety byl zájem zákazníků jiný, než je dnes?
Stoprocentně je větší zájem o SUV vozy a crossovery. To znamená, že máme ze strany retailových zákazníků velké poptávky po vozech Karoq či Kamiq. Zároveň nesmíme zapomínat na vozy typu Octavie Combi, která je velmi oblíbená mezi firemní klientelou.



Jakým způsobem promlouvá a ještě do budoucna bude promlouvat do prodeje těchto vozů elektromobilita?
Elektromobilita je všeobecně velké téma, řekl bych, že kontroverzní. Vyšlo už nespočet negativních i pozitivních článků o výhodách a nevýhodách těchto vozů. Pravda je taková, že v současné době podíl elektromobilů při prodeji nových vozů je minimální.

Myslíte si, že přijde doba, kdy se skutečně dočkáme zákazu spalovacích motorů?
Ta doba určitě přijde. V současné době známe již termín, je to rok 2035. Nástup elektromobility ale nebude tak rychlý, jak třeba někdo očekává. Je potřeba však zmínit, že do roku 2030 drtivá většina modelů, které přijdou, bude čistě na elektrický pohon.

Jakým způsobem to podle vás poznamená trh?
Jednoznačně jsem přesvědčen o tom, že zdraží ojeté a zánovní vozy se spalovacími motory. Doba, kdy si na to zvykneme, bude ještě nějaký čas trvat. Zároveň ale musíme říci a uznat, že infrastruktura se rozrůstá a elektromobily budou do budoucna dostupnější. Přijdou nové modely, ŠKODA AUTO začala dejme tomu tím vyšším modelem Enyaq. Přijdou ale samozřejmě i dostupnější verze, které nahradí postupně i ty menší rodinné modely, aby si to mohl dovolit opravdu každý.

Mohou automobily s čistě elektrickým pohonem v tom výkonu konkurovat spalovacím motorům?
Mohou elektromotory být skutečně důstojným nástupcem z pohledu výkonu? Účinnost motoru na elektrický pohon je zhruba 90 procent, což je mnohonásobně vyšší než u spalovacího motoru. Vozy s elektrickým pohonem jsou výkonnější než s motorem spalovacím.

Když to tedy shrneme, je asi potřeba si přiznat, že elektromobily jsou budoucnost, která nás čeká.
Rozhodně ano, elektromobilita je budoucnost a je úplně jedno, jestli se nám to líbí nebo ne, s tímto budeme muset žít.



Když už se tedy rozhodnu být vaším zákazníkem, co mě čeká tady na prodejně, co uděláte pro to, abyste mě přesvědčili, že škodovka je správná volba?
Nejjednodušší způsob je vyzkoušet si ten vůz, rádi vám ho zapůjčíme. Když se budeme bavit o elektromobilitě, pravidelně pořádáme dny testovacích jízd elektrovozy, kde si je i široká veřejnost může vyzkoušet. Musím konstatovat, že je o to obrovský zájem. Za tu dobu, co prodávám vozy, jsem nikdy nezaznamenal takový zájem o testovací jízdy, jako právě s elektrovozy. Zároveň nabízíme různým výhercům rozmanitých soutěží zapůjčení vozu na víkend. Pro naše hlavně firemní zákazníky jsme nově připravili zapůjčení vozidla přímo k nim na provozovnu. Může to být i s asistencí našeho prodejce, který je tam k dispozici klidně celý den, a zaměstnanci firmy včetně vedení společnosti si mohou vozidlo vyzkoušet. To je myslím cesta k tomu, abychom dostali elektromobilitu mezi lidi, aby si ji lidé vyzkoušeli. Ten, kdo si to s elektrovozem vyzkouší, musí uznat, že je to opravdu nevšední zážitek a úplně něco jiného než spalovací motor.

Důležité je říci, že vy tady vozy nejen prodáváte, ale také poskytujete autorizovaný servis, což je určitě přidaná hodnota.
Přesně tak. Elektrovozy potřebují všeobecně menší servisní úkony než standardní spalovací motory. I v nákladech na servis je elektromobil menší zátěží.

Nedávno jsem si pořídil vůz s hybridním pohonem. První otázka, kterou jsem měl, kolik mě bude stát servis. Není dražší než pravidelná servisní prohlídka spalovacích motorů?
Není, nikdo se toho nemusí obávat. Naopak tam nejsou žádné provozní kapaliny, takže servisní prohlídka nepřekročí standardní servisní prohlídku u spalovacího motoru.

Jaká je životnost baterie?
Výrobce deklaruje, že její životnost neklesne pod 70 procent po dobu minimálně osmi let nebo 160 tisíc najetých kilometrů. Podle toho, co nastane dříve.

Hodně se mluvilo o dostupnosti náhradní dílů, které včetně komponentů nebyly dostupné. Změnila se v tomto ohledu situace na trhu, nebo je stále stejná?
Situace se bohužel moc nezměnila. Dodací termíny nových vozů jsou ovlivněny právě nedostatkem nebo absencí některých komponentů. Pokud si objednáte nový vůz, může se stát, že na něj budou veškeré komponenty dostupné a vyrobí vám ho během několika málo týdnů. Při objednání nového vozu však našim klientům říkáme, že s největší pravděpodobností bude vyroben mezi devíti až dvanácti měsíci. Nabídka skladových vozů se stabilizovala, před rokem nebylo u nás ani u konkurence k dispozici prakticky žádné auto. To se však v tuto chvíli změnilo, nabízíme už poměrně dost skladových vozů a jsme schopni uspokojit poptávky našich klientů.