• Domů
  • Novinky
  • NEBOJTE SE NABÍJENÍ, JE SNADNÉ, RYCHLÉ, ŠETŘÍ BATERII, ČAS A PENÍZE
NEBOJTE SE NABÍJENÍ, JE SNADNÉ, RYCHLÉ, ŠETŘÍ BATERII, ČAS A PENÍZE
Nabíjet elektromobil můžete bez obav za každého počasí. Navíc existují postupy a řešení, které nabíjení usnadní, urychlí a pomohou chránit baterii. S tím vším vám poradí seriál na pokračování Autocentra MATRIX Lipovka, jež jde s dobou a právě elektromobilitou, která je budoucností automobilů, se aktivně zabývá. Elektromobilita prokazatelně šetří přírodu, čas a peníze řidičům elektromobilů.

Je to jednoduché. Stačí přijet k nabíječce, zapojit konektor do zásuvky a v podstatě se o nic nestarat. Tak jednoduše už nabíjení elektromobilů vypadá. Přesto je však dobré při něm dodržovat pár doporučených rad a postupů, jež mohou prodloužit životnost baterie nebo zkrátit čas, který na cestách řidiči nabíjením stráví.

Dostatečný dojezd elektromobilu zajišťují moderní baterie s vysokou kapacitou. Jejich životnost mohou výrazně ovlivnit i majitelé vozu způsobem používání auta a především jeho nabíjení.

„Škoda Auto i další značky koncernu garantují, že kapacita baterie nepoklesne po dobu nejméně osmi let nebo 160 tisíc kilometrů pod úroveň 70 procent. Ze zkušeností víme, že se hodnoty zdraví baterie v uvedených intervalech pohybují mnohem výše. Vše ale záleží na způsobu používání vozu,“ řekl David Pekárek, odborník mladoboleslavské automobilky na baterie. Podle něj baterii neprospívá například dlouhé odstavení vozidla s plně nabitým nebo naopak zcela vybitým akumulátorem.

Dobře nabitá baterie

Základní obecné doporučení je udržovat baterii nabitou zhruba v rozmezí 10 až 80 procent kapacity. „Nabíjet na 100 procent doporučujeme pouze před delší cestou, ideální je v systému vozu nastavit požadovaný čas odjezdu a po dobití auta na plnou hodnotu vyrazit co nejdříve,“ uvedl Pekárek.

S udržením baterie v ideálním rozmezí kapacity pomohou funkce režimu péče o baterii, kde lze nastavit skončení nabíjení při dosažení 80 procent kapacity baterie, a odložené nabíjení. Při delší cestě je výhodnější naplánovat si více zastávek s možností rychlejšího dobíjení, než dobíjet baterii do plna. Strávíte tím méně času, protože nabíjení baterie zejména na rychlonabíječkách při dosažení kapacity 80 procent výrazně zpomaluje. Michal Hora, expert ŠKODA AUTO na vysokonapěťové nabíjecí systémy, zároveň doporučuje DC nabíjení s vyššími výkony používat skutečně jen na cestách a v míře, která je nezbytná.

Zdraví baterie nejvíce prospívá AC nabíjení třeba v domácím prostředí. Klíč je v tom, že rychlé nabíjení generuje teplo, které baterii nesvědčí, i když je aktivně chlazena. Při domácím nabíjení nižšími výkony vzniká tepla minimum. Kromě toho ceny elektřiny v domácnosti bývají příznivější než na veřejných místech.

Chytře vychlazený nebo vyhřátý interiér

Pokud jde o nabíjení v mrazivém počasí, je u delších cest ideální následující scénář. V systému vozu povolit výjimečně nabití auta na 100 procent a zároveň s časem odjezdu určit i teplotu, na kterou chce mít posádka interiér vyhřátý. Auto se nejen nabije, ale také s využitím elektřiny ze sítě předehřeje interiér i baterii vozu.

Rychlé nabíjení na cestě je dobré využít rovnou ve chvíli, kdy je vůz po cestě zahřátý a zahřátá na provozní teplotu tím bude i baterie. Nabíjení pak bude v rámci možností co nejrychlejší. Naopak není dobré nechávat nabíjení třeba na druhý den ráno s tím, že k rychlonabíječce vyrazíte před odjezdem, kdy bude baterie studená a nabíjení pomalé.

Předehřátí interiéru, nebo jeho vychlazení v letním období, prodlouží dojezd auta. Na udržení nastavené teploty totiž bude vůz potřebovat méně energie, než když má interiér vyhřát nebo zchladit až po začátku cesty. Je to rovněž komfortnější, protože posádka první kilometry v autě nemusí drkotat zuby nebo se potit.

„V extrémních teplotách je vždy potřeba počítat s tím, že nabíjení může být proti běžným situacím o něco pomalejší. V zimě je potřeba baterii vyhřívat, v horkém létě chladit,“ vysvětlil Hora s tím, že vše funguje ideálně zhruba od pokojové teploty výše a systém chlazení či vytápění baterie si elektromobily ŠKODA řídí zcela samy. Uživatel se nemusí o nic starat, s výjimkou zmíněného nastavení vyhřátí nebo vychlazení interiéru před cestou.



Nabíjet lze bezpečně i za deště

Doma i na cestách může být nabíjení skutečně tak jednoduché, že stačí jen přijet, zaparkovat a připojit konektor. K co nejefektivnějšímu domácímu nabíjení elektromobilu doporučují experti pořídit si domů wallbox, který umožní auto nabíjet střídavým proudem s výkonem až 11 kW.

„Wallbox je nejjednodušší a nejpraktičtější řešení, v budoucnu bude možné ho také napojit na systém řízení energie v domě a ovládat ho třeba v souvislosti s výrobou elektřiny ve fotovoltaické elektrárně na domě,“ sdělil expert Hora.

Jak dále ujistil, nabíjení se není třeba při dodržení základních bezpečnostních pokynů obávat v žádném počasí. „Problém není nabíjet ani v dešti a bouřce. Nabíjecí systém je oddělen od karoserie vozu a ta je při nabíjení uzemněna. Nabíjecí konektor je zkonstruován tak, aby se do něj voda nedostávala, je tedy možné ho používat venku i za deště,“ prozradil expert. Během nabíjení navíc může posádka libovolně setrvat v autě nebo se od něj vzdálit.

„Stav nabíjecího procesu lze snadno sledovat pomocí mobilní aplikace. Při setrvání ve voze je možné bez problémů využívat jeho komfortní prvky, například mít puštěné rádio, nabíjet mobilní telefon nebo tablet a podobně.“ Spotřeba těchto zařízení je podle Hory minimální a lze je využívat bez vlivu na nabíjení jako takové. Na rychlonabíječkách je bezproblémové i vytápění nebo chlazení interiéru.

„Z mé vlastní zkušenosti je provoz elektromobilu velmi komfortní a finančně výhodnější než u auta se spalovacím motorem. Méně starostí přináší i servis. Elektromobil ŠKODA využívám denně už dva roky a zpět k vozu se spalovacím motorem bych se už nevrátil,“ popisuje Hora. I když jsou praktické zkušenosti dobré, přiznává, že je samozřejmě cílem vše ještě zlepšovat. Budoucí elektromobily mají nabídnout i možnosti rychlejšího nabíjení, měly by být dostupnější a přitom by měla být životnost baterií delší. „Určitě se máme kam posouvat,“ dodal Hora.


VÍTE ŽE:
• Nabíjet elektromobil můžete bez problémů i v dešti a bouřce, elektrický systém i nabíjecí konektor jsou na to připraveny?
• Při nabíjení můžete podle libosti zůstat v autě a poslouchat třeba rádio? Klidně ale také můžete odejít, stav nabíjení lze snadno zkontrolovat v mobilní aplikaci.
• Baterii neprospívá stav, kdy dlouhodobě setrvává buď vybitá, nebo plně nabitá? Ideální je tak udržovat množství energie v baterii v rozmezí 10 až 80 procent její kapacity.